torstai 31. maaliskuuta 2016


Digiloikat päiväkotien arkipäivää

Minä haluan tuoda blogiimme näkökulmaa digitalisoitumisesta varhaiskasvatuksessa.
Kipuilen, niin kuin uskon monen muunkin kipuilevan varhaiskasvatuksen puolella sitä mikä on tietokoneiden, tablettien ja pelikoneiden rooli pienten ihmisten elämässä. Digitalisoituminen on tullut ryminällä ja se on tullut jäädäkseen, siitä emme pääse enää pois, mutta mikä on tämän kaiken rooli, tarkoitus ja merkitys?

Muistan kuinka itse henkilökohtaisesti vastustin tietokoneiden tuloa päiväkodin lasten arkeen. Eihän meillä katsottu päiväkodilla edes dvd:tä kun joskus ja jouluna. Se oli kunnia asia. Dvd:tä katsottiin vain silloin kun sen sai linkattua hyvin pedagogiseen toimintaan.

Yhtä äkkiä puhutaan tietokoneista osana varhaiskasvatuksen arkea. Miksi? Evätkö ne pelaa kotona riittävästi? Mikä on riittävästi?

Pelottavaa tässä on kai se, että monesti lapset käyttävät koneita ja tabletteja näppärämmin kuin monet aikuiset työntekijät. Yleensä kun lapsille antaa koneen/tabletin/puhelimen he alkavat rohkeasti kokeilla ja tehdä asioita. Lapset ovat ennakkoluulottomia. Lasten puheissa ja leikeissä vilahtelee teknologia. Askarrellaan tietokonenäppäimistöjä ja puhutaan leikkikännyköihin. Kuka lapsista enää edes tietää mikä on lankapuhelin?

Aika menee eteenpäin, emme voi pysäyttää sitä, mutta meidän on ehkä syytä miettiä omaa suhdettamme esimerkiksi some-maailmaan. Kuinka usein näppäilemme kännykkää? Selailemme facea, twittwriä, sähköposteja tai nettiaikakausilehtiä. Missä tilanteissa kaivamme tabletin tai kännykän esille? Kuinka kauan viihdymme sen äärellä?

Lapset mallioppivat meiltä. Me näytämme heille tavan elää.

On nykyaikaa osata etsiä tietoa internetistä, internet palvelee meitä hyvin. Minulle on tullut suurena yllätyksenä esimerkiksi somen voima. Olemme uusia päiväkotiyrittäjiä, on ollut hämmentävää, että facebook-sivuillamme on yli 600 tykkääjää ja päiväkodin blogiamme lukee kuukaudessa yli 3000 ihmistä. Ihmiset hakevat tietoa, he muodostavat mielipiteitä, tekevät ratkaisuja ja näihin vaikuttaa sosiaalinen media. Sosiaalisella medialla on siis merkitystä!

Mutta mikä merkitys digitalisoitumisella on uudistuvassa varhaiskasvatuksessa?
Digitalisoituminen haastaa, mutta se tekee varhaiskasvatuksesta entistä laadukkaampaa, nykyaikaisempaa ja mielenkiintoisempaa. Digitalisoituminen mahdollistaa sellaisia asioita joita emme osanneet edes ajatella esimerkiksi viisi vuotta sitten. Digitalisoituminen haastaa henkilökuntaa. Emme voi antaa lasten käyttää laitteita vain pelikoneina. Meidän tehtävä on osata linkata teknologia osaksi laadukasta opetustamme ja arkeamme. Meidän tehtävä on tehdä työtämme niin kuin ennenkin, mutta maustaa sitä uusilla laitteilla ja mahdollisuuksilla.

Helpommin sanottu kuin tehty, mutta onneksi nykyaikana saa niin paljon virikkeitä ja apuja.
Iloisia hetkiä uudistuvan varhaiskasvatuksen äärelle. Tehkäämme teknologiasta ystävämme mörököllin sijaan. J

Henna Heinonen Päiväkoti Vilske Turku



maanantai 21. maaliskuuta 2016

Mobiilisti liikkumaan lasten aloitteesta!

Tässäpä "Case -aktiivisuusranneke" videon muodossa. 
Video kertoo enemmän kuin tuhat kirjoitettua sanaa :) 
Saa liikkua!




T: Jarno Tossavainen, Helsingin varhaiskasvatusvirasto, Oivalluksia eskarista!-hanke

keskiviikko 9. maaliskuuta 2016

Lasten liikuttamista ja QR-koodeja Kajaanin esiopetuksessa


Taustaa 

Kajaanin varhaiskasvatuksessa on jo pitkään toiminut aktiivinen päiväkotikohtaisten liikuntavastaavien joukko, jonka tehtävänä on ollut kehittää lasten liikuntakasvatusta ja liikuttamista. Liikuntavastaavien porukkaan kuuluu myös lastentarhanopettaja Satu Huotari. Hän halusi uusia ideoita siihen, miten iPadeja voisi hyödyntää esiopetuksessa lasten omaehtoisen liikunnan lisäämiseksi. Satu pyysi pohdintaan mukaan esiopetuksen tvt-mentori lastentarhanopettaja Riikka Sipilän. Riikka toimii kajaanilaisessa ICT-pedagogisen toimintakulttuurin kehittämishankkeessa, jossa mentorien tehtävänä on antaa eväitä digitaalisten välineiden pedagogiseen hyödyntämiseen opiskelussa esi- ja perusopetuksessa. Kajaanin esiopetuksessa toimii kaksi tvt-mentoria, lastentarhanopettajat Riikka Sipilä ja Emmi Ronkainen.


Tuumasta toimeen

Satu ja tvt-mentori Riikka Sipilä pohtivat yhdessä asiaa ja totesivat QR-koodit hyväksi lähtökohdaksi. Ajatuksena oli, että QR-koodien taakse voisi piilottaa erilaisia tehtäviä ja ohjeita. Myöhemmin idea jalostui siihen, että Riikka pyysi mukaan vielä lastentarhanopettajat Paula Rautiaisen Teppanan päiväkodista sekä Maarit Rusasen Kettukallion päiväkodista. He lähtivät yhdessä rakentamaan toimintaa yhdessä tavoitteenaan luoda lapsia aktivoivia QR-koodeja koko kaupungin eskareiden käyttöön. Ryhmä kokoontui ensimmäisen kerran tammikuussa 2016.


Toteutus

Aluksi sovittiin, miltä aihealueelta kukin tekee QR-kooditehtäviä. Ensimmäisellä kerralla Paula otti vastuun hippaleikeistä, Satu pihalla toteutettavista pienistä liikuntatehtävistä ja Maarit sisätiloissa tapahtuvista aktiviteeteistä. Mentori-Riikka toimi teknisenä tukena ja apuna kaikille. Eskarilaiset olivat kaikissa päiväkodeissa mukana ideoimassa tehtäviä ja toteutukseen valikoituivat ne pelit ja toiminnot, jotka olivat kunkin lapsiryhmän suosikkeja. Lapset olivat toteuttamassa suorituksia ja toimivat videoilla esittäjinä. Lapset nauhoittivat myös kaikki ohjeääniraidat. Laitteina käytettiin iPad mini- ja iPad Air 2-laitteita. Videoklippejä tehtiin käyttämällä iPadin kameraa, iMovie- sekä PuppetPals-sovelluksia. Materiaalit tallennettiin Google Driveen. 

QR-koodeista on tarkoitus tehdä tehtäväkortteja ja sijoittaa niitä oppimisympäristöön sisälle ja ulos. Tämän jälkeen ei tarvitse muuta kuin antaa lapselle mobiililaite ja lupa liikkua. Lapsi lukee koodin laitteella ja sen jälkeen suorittaa tehtävän yksin tai yhdessä toisten kanssa.





Jatkossa


Työ on vasta alkuvaiheessa. Tavoitteena on saada jo valmiita QR-koodeja jaettua kaikkiin Kajaanin päiväkoteihin kevään kuluessa. Toteutuksessa mukana olleet lapset ovat olleet erittäin tyytyväisiä lopputuloksiin. Lapset ovat olleet hyvin motivoituneita tekemiseen ja saaneet paljon oppia monelta osa-alueelta kuten vuorovaikutus- ja ryhmätyöskentelytaidoista, ilmaisusta ja tietysti myös mobiililaitteen hallinnasta ja eri sovellusten käytöstä.  



Kaisa Mustonen, Kajaanin varhaiskasvatus